Artikel 1
1. Als leden kunnen door het Bestuur in de Vereniging worden opgenomen zij, die de wens daartoe te kennen geven
2. Gewone leden, zoals omschreven in artikel 4 van de statuten
3. Daarnaast kent de vereniging ereleden, jeugdleden en bijzondere leden, zoals omschreven in artikel 4 van de statuten
4. Bijzondere leden zijn te onderscheiden in de volgende categorieën:
a. Buitenleden zijn zij, die lid zijn van een bij de Nederlandse Golf Federatie aangesloten vereniging.
b. Leden wonend in het buitenland zijn voormalige leden van de vereniging, die hun vaste domicilie in het buitenland hebben.
c. Aspirantleden zijn zij, die nimmer gespeeld hebben en bij de aanvraag voor het lidmaatschap verzoeken hun besluit tot definitieve toetreding tot maximaal zes (6) maanden te mogen uitstellen.
d. Tijdelijke leden zijn andere dan hiervoor genoemde leden, waarvoor het Bestuur voor een korte periode een bijzondere regeling kan treffen.
Buitengewone leden hebben het recht van toegang tot het terrein en de gebouwen van Golfbaan Duurswold en het recht van gebruik van de baan, behoudens de beperkingen als hierboven omschreven.
Het Bestuur is als enige en hoogste instantie bevoegd dispensatie van voorgaande vereisten te verlenen benevens om beperkingen te stellen in het gebruik van de baan en/of van de clubgebouw(en).
Artikel 2
1. Het lidmaatschap geldt voor minimaal een jaar en wordt stilzwijgend steeds vanaf 1 januari met een jaar verlengd, tenzij het lid schriftelijk voor 1 november opzegt. De secretaris bericht betrokkene schriftelijk binnen dertig dagen na ontvangst van voornoemde opzegging, welk schrijven als bewijsstuk van opzegging geldt.
2. Het lidmaatschap verbindt de leden, jeugdleden, bijzondere leden en begunstigers tot een jaarlijkse contributie, c.q. minimale donatie.
De hoogte van deze contributie, c.q. donatie wordt jaarlijks in de najaarsvergadering aan de leden voorgelegd.
In de ledenvergadering legt het Bestuur een begroting voor het komende verenigingsjaar ter goedkeuring aan de leden voor.
Donaties dienen per keer vooruit betaald te worden
3. Indien noodzakelijk kunnen naast de vastgestelde contributie nog bijdragen aan de leden in rekening gebracht worden m.b.t.:
a. Contributie verschuldigd voor de vereniging van de Nederlandse Golf Federatie.
b. Vergoedingen voor bijzondere faciliteiten, zoals kledingkasten, tassen en/of karrenberging, e.d.
c. Een eventuele, per lid, vast te stellen bijdrage in de door de vereniging af te sluiten collectieve verzekeringen.1
Artikel 3
1. Oproepingen tot het bijwonen van vergadering van leden geschieden namens het Bestuur door de secretaris, onder opgave van de te behandelen onderwerpen.
2. Indien tenminste tien (10) leden een bepaald onderwerp aan de agenda wensen te zien toegevoegd, is het Bestuur gehouden daaraan te voldoen, mits het desbetreffende voorstel tenminste tien (10) dagen voor de datum van de te houden ledenvergadering, schriftelijk, bij het Bestuur is ingediend.
3. Het Bestuur stelt de leden van dit toegevoegd agendapunt tijdig voor de vergadering in kennis.
Over niet op de agenda voorkomende onderwerpen kan en mag geen beslissing worden genomen, tenzij minsten tweederde van het aantal leden aanwezig is, en
niemand zich tegen het nemen van een beslissing verzet.
Artikel 4
Men houdt op lid te zijn:
A. Door schriftelijke opzegging bij de secretaris (zie Art. 2, lid 01.)
B. Door royement volgens Art, 5.
C. Door het niet meer voldoen aan de vereisten gesteld in Art. 1. van dit reglement.
D. Door overlijden.
Artikel 5
1. Een Algemene Vergadering kan, op voorstel van het Bestuur, of van tenminste 5% van de leden, een lid schorsen c.q. royeren:
a. Wanneer dit lid door enige handeling en/of gedraging de goede naam van de vereniging heeft geschaad, de goede verhoudingen binnen de vereniging
verstoort, in ernstige mate aanstootgevend handelt, danwel dat de betrokkene bij herhaling handelt in strijd met de erkende regels van de Golfetiquette.
b. Wanneer dit lid niet meer haar/zijn financiële verplichtingen jegens de Vereniging cq Golfbaan Duurswold heeft voldaan
Schorsing wordt schriftelijk, per aangetekende brief, binnen een week na het besluit, aan de betrokkene bekend gemaakt , onder vermelding van reden en duur.
Leden, die wegens wanbetaling zijn geschorst, kunnen worden gerehabiliteerd, mits zij binnen een maand alsnog aan de hierboven bedoelde financiële verplichtingen hebben voldaan.
2. Betrokkene kan binnen 1 maand na kennisgeving in beroep gaan. In de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering zal het beroep behandeld worden.
3. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het betrokken lid geschorst
4. De schorsing kan zijn voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd
5. Een geschorst lid heeft gedurende de schorsing geen toegang tot het terrein en de gebouwen van Golfbaan Duurswold. 2
6. Een geschorst lid blijft volledig gehouden zijn financiële verplichtingen tegenover de vereniging na te komen.
7. Indien de schorsing is uitgesproken voor onbepaalde tijd, eindigt zij van rechtswege altijd na twee maanden, tenzij binnen deze twee maanden het lidmaatschap van betrokkene namens de vereniging is opgezegd, danwel dat de betrokkene uit het lidmaatschap is ontzet.
8. Schorsing brengt mede dat een lid zijn vergaderrecht en stemrecht niet kan uitoefenen.
Bij de behandeling van een eventueel beroep als bedoeld in lid 2, krijgt betrokkene toegang tot bewuste Algemene Vergadering zonder nochtans stemrecht te hebben.
9. Het bestuur moet aan het betreffende lid gelegenheid geven zich op de Algemene Ledenvergadering mondeling te verdedigen.
10. Een voorstel tot schorsing/royement wordt altijd door het Betuur onderzocht.
Artikel 6
Golfbaan Duurswold stelt in overleg met het Bestuur van Golfclub Duurswold de navolgende vergoedingen, bedragen en prijzen vast.
a. De door de bezoekers te betalen dagcontributies (Greenfees);
b. De lesgelden van de aan de golfbaan verbonden professional(s)
c. De inleggelden voor de deelname aan de door de vereniging georganiseerde wedstrijden;
d. De vergoedingen voor het gebruik van buggies, lockers, e.d.
e. De vergoedingen voor het gebruik van diensten.
Artikel 7
1. Het Bestuur is belast met de leiding van de dagelijkse zaken van de vereniging.
Het Bestuur is in haar geheel verantwoording schuldig aan de leden.
Het Bestuur draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten van de ledenvergadering.
Het Bestuur is bevoegd alle maatregelen te nemen dan wel voor te schrijven, die zij nodig acht, mits deze niet tegenstrijdig zijn met hetgeen is vermeld in de Statuten of het Huishoudelijk Reglement
2. Het Bestuur beslist waar de ledenvergaderingen zullen worden gehouden. Ledenvergaderingen dienen ten allen tijde minimaal 7 dagen van te voren te worden aangekondigd middels een uitnodiging met agenda. Dit overeenkomst met de statuten van de Golfclub Duurswold. Echter men hanteert in de praktijk minimaal 14 dagen en men zal proberen minstens drie weken aan te houden. De Ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter. Bij zijn afwezigheid wordt hij vervangen door de plaatsvervangend voorzitter.
Bij ontstentenis van beiden, treedt het oudst in leeftijd aanwezige bestuurslid als voorzitter op.
3. De secretaris notuleert de Algemene Vergaderingen en de bestuursvergaderingen. Hij verzorgt de briefwisseling van de vereniging; oproepingen, aankondigingen, en mededelingen gaan van hem uit, uit naam en in overleg met het Bestuur. Voorts draagt hij zorg voor een verantwoord archiefbeheer.
Elk jaar stelt hij een jaarverslag samen, hetgeen voor eind maart aan het Bestuur moet worden voorgelegd. Het bestuur kan hem voor uitvoering van zijn taak assistentie ter beschikking stellen.
4. De penningmeester draagt zorg voor het geldelijk beheer van de vereniging. Hij ontvangt alle inkomende gelden/contributies en doet alle betalingen. Hij is verplicht nauwkeurig boek te houden van alle inkomsten en uitgaven. Hij maakt jaarlijks een begroting op van inkomsten en uitgaven.
5. Deze begroting zal in de jaarvergadering aan de leden worden voorgelegd en vastgesteld. Voor uitgaven buiten deze goedgekeurde begroting heeft de
penningmeester machtiging van het bestuur nodig, met inachtneming van artikel 10 van het Huishoudelijk Reglement. Hij stelt per het einde van het verenigingsjaar een balans en resultatenberekening op. Het bestuur kan hem voor de uitvoering van zijn taak assistentie ter beschikking stellen.
De penningmeester legt in de jaarvergadering rekening en verantwoording van zijn beheer af.
In de najaarsvergadering worden twee leden, geen van het bestuur zijnde, aangewezen, die kascommissie vormen.
Elk jaar zal steeds een lid van de kascommissie aftreden en vervangen worden. Deze commissie controleert voor de volgende jaarvergadering het gevoerde beheer van de geldmiddelen en brengt daarover in de vergadering verslag uit.
6. Bij ontstentenis, belet de afwezigheid van de secretaris en/of penningmeester, kan door de voorzitter uit de overige bestuursleden tijdelijk een vervanger worden benoemd.
Artikel 8
1. Het bestuur beslist waar het haar vergaderingen zal houden. Om in een Bestuursvergadering wettige besluiten te kunnen nemen is de tegenwoordigheid van de meerderheid van de bestuursleden vereist.
In een Bestuursvergadering brengt ieder lid slechts 1 stem uit, alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen.
Oproepingen voor Bestuursvergaderingen worden, met opgave van de te behandelen onderwerpen door de secretaris uiterlijk vier (4) dagen voor de vergadering aan de leden van het Bestuur toegezonden.
2. Indien tenminste twee (2) bestuursleden zulks schriftelijk verzoeken, is de secretaris verplicht om uiterlijk binnen tien (10) dagen een bestuursvergadering uit te schrijven.
Artikel 9
1. Als er verkiezing van leden van het Bestuur plaats moet vinden, dient de agenda van de Algemene Vergadering te vermelden:
a. De naam van ieder aftredend bestuurslid en zijn functie in het bestuur;
b. De mededeling of betrokkene zich herkiesbaar stelt;
c. De door het bestuur voor de opengevallen of nieuwe plaats voorgestelde kandidaat, met waar vereist de vermelding van de functie, waarvoor de
kandidaat wordt gesteld.
2. Vijf of meer leden kunnen tezamen tot zeven (7) dagen voor de Algemene Vergadering kandidaten stellen voor de opengevallen of nieuwe plaatsen in het Bestuur. Deze kandidaatstelling dient voor bovengenoemd tijdstip schriftelijk bij de secretaris te zijn ingediend.
De secretaris maakt het bericht van de kandidaatstelling zo spoedig mogelijk na ontvangst door aanplakking in het clubhuis bekend.
3. Indien voor een vacature slechts één (1) kandidaat is voorgesteld, vindt geen stemming plaats en wordt de kandidaat geacht te zijn gekozen.
4. Ingeval van een tussentijdse vacature in het Dagelijks Bestuur, schrijft het Bestuur binnen drie (3) maanden een Algemene Vergadering uit, teneinde in de vacature te voorzien. In geval van een vacature bij de overige bestuursplaatsen, wordt hierin in de eerstvolgende Algemene Vergadering voorzien.
Artikel 10
Behalve in gevallen, waarin de Statuten voorzien, heeft het Bestuur machtiging van de Algemene Vergadering nodig voor alle rechtshandelingen, waarin niet is voorzien door een goedgekeurde begroting en voor die rechtshandelingen waarbij het geldelijk bedrag van €7500 ,- per verenigingsjaar wordt overschreden.
Artikel 11
De bestuursleden hebben zitting voor drie (3) jaar en zijn na deze termijn onmiddellijk herkiesbaar.
Bij tussentijdse vacature in het Bestuur kan daarin, door het Bestuur, voorlopig worden voorzien; door de eerstvolgende Algemene Vergadering wordt daarin definitief voorzien.
De zittingsduur van het nieuw gekozen bestuurslid eindigt dan op het moment waarop zijn voorganger zou zijn afgetreden.
Artikel 12
1. Op voorstel van het bestuur of van een aantal leden kunnen er commissies worden ingesteld. Het bestuur benoemd deze.
2. Een commissie kan in het kader van de doelstelling van de vereniging voorstellen aan het Bestuur van de vereniging of aan de ledenvergadering doen.
3. Een commissie kan zelfstandig naar buiten toe optreden, maar informeert gelijktijdig het Bestuur van de vereniging.
4. Een commissie kan geen zakelijke verplichtingen aangaan namens de vereniging
5. Opheffing van commissies geschiedt door de ledenvergadering op voorstel van de commissie of van het Bestuur van de vereniging
6. Een taakomschrijving van een in te stellen commissie wordt schriftelijk vastgelegd.
7. Het bestuur kan te allen tijde zich in elke ingestelde commissie doen vertegenwoordigen door een van haar leden.
8. Een aantal commissies zullen binnen het kader van het lidmaatschap van de NGF verplicht ingesteld dienen te worden. Dit zijn o.a.:
a. Baancommissie
b. Wedstrijdcommissie
c. Handicap- en regelcommissie
Artikel 13
1. Tenzij de statuten anders voorschrijven geschiedt de besluitvorming bij meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige stemgerechtigde leden.
2. Stemming over zaken geschiedt steeds mondeling, tenzij het bestuur of tenminste tien (10) leden schriftelijk stemming wensen.
3. Bij schriftelijk stemming zijn ongeldig:
a. Blanco stembriefjes
b. Stembriefjes, die een niet verkiesbaar persoon aanwijzen
c. Onduidelijke stembriefjes, zulks ter beoordeling van de voorzitter
d. Ondertekende briefjes
4. Bij stemming over zaken wordt bij staking van de stemmen het voorstel geacht te zijn verworpen.
5. Indien bij stemming over personen niemand de volstrekte meerderheid krijgt, wordt een tweede vrije stemming gehouden.
Indien ook dan niemand de volstrekte meerderheid verkrijgt, wordt de stemming beperkt tot de twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen of, – zijn de meeste stemmen tussen de verschillende personen verdeeld – tot allen, die aldus de meeste stemmen hebben verkregen.
Indien ook daarbij twee of meer personen hetzelfde aantal stemmen hebben verkregen, beslist het lot.
6. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijk stemming verlangt.
7. Het oordeel van de voorzitter, dat een besluit is genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een voorstel, dat niet schriftelijk is vastgelegd.
Artikel 14
1. Elk lid ontvangt, nadat de contributie is ontvangen een lidmaatsschaps-label en/of kaart. Dit lidmaatsschaps-label dient duidelijk zichtbaar aan de tas of kar bevestigd te worden. De lidmaatschapskaart dient men te allen tijde bij verblijf op de baan te kunnen tonen.
2. Als niet-lid dient u een dag contributiekaart te kopen en de daarvoor geldende dag contributie te betalen en als niet-lid dient u eveneens uw naam, bezoekdatum en dag contributie in het receptieboek te noteren.
Consumpties en dagc ontributies dient u te betalen bij de beheerder van het clubhuis
3. U kunt te allen tijde een afspraak maken met de “pro” voor het nemen van de lessen. De wijze waarop en de kosten staan vermeld in het informatie-bulletin.
4. Als beginnend golfer mag u voor en na de lessen allen op de driving range en de oefenholes spelen.
Dus u mag niet op de officiële golfbaan. Dat mag alleen indien in u in het bezit bent van baanpermissie, afgegeven door de Regel- en Handicap Commissie van de Golfclub of indien u in het bezit bent van het Golf Vaardigheids Bewijs, afgegeven door de NGF.
5. De procedure voor het behalen van baanpermissie en GVB kunt u terugvinden in het Stappenplan, welke ter inzage ligt in het clubhuis
Artikel 15
Wijzigingen in dit reglement kunnen alleen tot stand komen op een voorstel van het Bestuur of van tenminste vijf (5) leden der vergadering; zij worden behandeld in een ledenvergadering. Voor aanneming van deze wijzigingen is een meerderheid van tenminste
tweederde der uitgebrachte stemmen vereist.
Artikel 16
Dit reglement treedt in werking onmiddellijk nadat het is aangenomen op de ledenvergadering van 10 juni 2010.
Een van de moeilijkste banen van Nederland, maar wel de gezelligste golfclub van het noorden! Kom spelen op de Groningse Golfclub Duurswold, met onze prachtige 9-holes baan of op onze 6-holes Par-3.