GEO-certificaat

Groningse Golfclub Duurswold heeft het GEO-certificaat. De ontvangst van het wereldwijd erkende milieukeurmerk vormt het onafhankelijke bewijs dat de wijze waarop de Groningse Golfclub werkt, handelt en onderneemt duurzaam is.

‘Wij vinden het belangrijk dat we continu investeren in duurzaamheid en in onze omgeving. De eer voor de certificering gaat naar een werkgroep vanuit de baancommissie. Na een jaar van actief inventariseren, evalueren en ontwikkelen hebben zij een fantastisch resultaat weten te behalen. Hiermee hebben we bewezen dat ook een organisatie die grotendeels draait op haar leden en vrijwilligers ecologie serieus neemt. Voor ons als golfclub een belangrijke eerste stap naar een nog duurzamere toekomst.’

Duurzaam golfbaanbeleid, GEO & Committed to Green

Het doel van duurzaam golfbaanbeleid is het behalen van een optimale speelkwaliteit die in goede harmonie is met de natuurlijke omgeving, de economische gezondheid en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de golfbaan. Landschap & biotopen, water, energie & hulpbronnen, product- & ketenbeheer, milieukwaliteit, mens & samenleving zijn hierbij de belangrijkste aandachtsgebieden. Met Committed to Green heeft de Nederlandse Golf Federatie een programma ontwikkeld om golfbaanbeheerders te stimuleren, bewust om te gaan met natuur en milieu. Na het doorlopen van het programma kan de certificering door de Golf Environment Organization (GEO) worden aangevraagd.

Het GEO-proces is zowel een bewustwordingsproces als een kwaliteitscontrole systeem. Het heeft ons gestimuleerd om kritisch naar onze handelingen te kijken en te bepalen wat beter kan. Dit heeft geresulteerd in duidelijk geformuleerde doelstellingen die wij in de komende jaren willen realiseren. Het versterken van de natuur binnen de golfbeleving en het uitdragen van de ecologische en historische waarden op en rond de golfbaan zijn hierbij belangrijke speerpunten.

Voor het GEO rapport zie: https://sustainable.golf/directory/2537_golfclub_duurswold

Geel is het nieuwe groen ….

Bij een golfbaan denk je al gauw aan groene grasvlaktes met hier en daar een zandbunker en aan greens waarin holes met een vlag zijn aangebracht (= het speeldoel van de golfer). Om dat beeld te bereiken en in stand te houden is er normaliter veel beregening en kunstmest nodig, zeker in zo’n warme en droge zomer zoals dit jaar.

Maar het kan (en moet) ook anders, zoals de aanpak van Groninger Golfclub Duurswold in Steendam laat zien.

Het werkelijke speelgedeelte van de baan maakt minder dan de helft uit van het totale grond oppervlak van de golfclub. Het overige deel bestaat uit onbetreden natuur en vijvers. Alleen het speelgedeelte is voorzien van een beregeningsinstallatie, waarmee het gras van de baan wordt beregend vanuit de eigen vijvers. In droge tijden wordt extra zuinig met het beschikbare water omgegaan. Bij extreme droogte worden zelfs alleen de greens en de afslag plaatsen beregend. Hier is het gras veel korter gemaaid en daardoor extra kwetsbaar voor droogte en warmte.

Door altijd spaarzaam te beregenen krijgt ook het kort gemaaide gras langere wortels en wordt het gras minder kwetsbaar voor droogte en warmte. Voor de noodzakelijke beregening wordt het water gehaald uit de vijvers van de golfbaan, die met elkaar in verbinding staan en een toevoer hebben uit de omringende sloot. Maar na heftige regenval wordt het vijverwater met schotten vastgehouden in de vijvers om de eigen waterbuffer zo groot mogelijk te houden, waardoor de golfbaan minder of niet afhankelijk is van het waterpeil van de omringende sloten.

Van het totale oppervlak van de golfbaan (45.000 m2) wordt met dit beleid maar 1,55% beregend.

Dit betekent wel dat grote delen van de baan bij droogte geel tot bruin kleuren! Vandaar de stelling “Geel is het nieuwe groen”! Ook op deze gedeelten kan je echter prima spelen en trekt bij voldoende regenval alles na verloop van tijd weer bij!

Golfbanen zijn ook belangrijk als infiltratiegebieden voor grondwater.

Golfbaan Duurswold is GEO gecertificeerd. Met dit internationale milieucertificaat verplichten golfbanen zich tot een controleerbare verantwoorde omgang met natuur en milieu. Dit houdt o.a. in dat er in overeenstemming met de huidige wet- en regelgeving uiterst spaarzaam, -en alleen indien nodig-, kunstmest wordt gebruikt en zo goed als geen bestrijdingsmiddelen.

De delen van de baan die niet in het spel zijn hebben zich in het 12-jarig bestaan van de baan ontwikkeld tot mooie biotopen met veel biodiversiteit. Elk jaar bloeien er o.a. orchideeën en vind je zonnedauw op steeds meer plaatsen in de baan. Deze plaatsen schermen wij af voor de spelers om de ontwikkeling van deze gebieden maximaal te ondersteunen.

Wij nodigen u uit eens een kijkje te komen nemen en misschien met een golfer of in een rondleiding mee te lopen om de baan te bekijken.

De Baancommissie Groninger Golfclub Duurswold.